Svar: 6 måneder og mavekneb døgnet rundt
5. juli 2020
Alder:
6 mdr.
Kære Johanne
Tak for dit brev og velkommen til - og tak for den fine beskrivelse af din lille pige, alle dine tanker, og alt det du har forsøgt :) Det lyder som om, at du vitterligt har forsøgt alt!
Når jeg læser din beskrivelse igennem, så er min umiddelbare tanke, at din datter har brug for ro i maven. Og jeg læser faktisk også, at du efterhånden selv er nået frem til denne løsning - i hvert fald fortæller du, at du om natten, forsøger at holde 3 timer imellem hendes egentlige måltider, men ofte ender med at give trøstetåre derimellem.
Du har helt ret i, at de hyppige amninger er med til at give ro. Oxytocin, som også kaldes kærlighedshormonet, udskilles blandt andet, når din datter dier hos dig. Også den tætte hud mod hudkontakt, din berøring, dine kærtegn udskiller Oxytocin, og det gør, at hendes gråd og uro bliver mindre, hendes smerte- og stressniveau nedsættes.
Problemet ved de hyppige amninger er, at der samtidig hele tiden kommer mælk ned i maven - og det giver derfor ikke hendes mave- og tarmsystem den ro, som der er behov for. Så selvom det hjælper at die hos dig, så har det kun kortvarigt effekt, for så får hun ondt i maven af mælken.
Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde dig til, at der går ca. 3 timer, nogle gange gerne 4 timer, imellem hendes amninger, og at du i stedet for at berolige og trøste med brystet forsøger andre strategier:
- Det kan være en sut, som du allerede ihærdig forsøger - bliv ved med det. Det kan godt være at hun på sigt vil acceptere den, hvis antallet af gange hun kommer til brystet sættes ned.
- Det kan også være bevægelse og vugning - at du bærer hende, holder hende tæt til dig f.eks. i en slynge eller lignende - ligesom din rutine med en længere tur i barnevognen midt på dagen er en rigtig god idé. Hold endelig også fast i dette, så du sikrer hende en god lang middagslur.
- Det kan være varme. Hun må naturligvis ikke overophedes, men hun vil måske have glæde af at blive puttet i en sovepose, eller måske i et blødt tæppe, som både holder hende lun, men som også hjælper hende med at holde fysisk sammen på sig selv.
- Det kan være et bad, som hjælper hende med at slappe af i kroppen og især slappe af i mave- tarmsystemet...
- Massage, hvor du masserer hende stille og roligt med bløde bevægelser og kærtegn fra hovedbunden til tåspidserne, nedadgående rolige bevægelser, imens I pludrer sammen og udnytter den nære kontakt.
- Det kan være dæmpede lyde.. du kan downloade forskellige typer af beroligende lyde f.eks. lyden af en vaskemaskine, en føntørre, en støvsuger.. det der kaldes hvid lyd/white noise.
- Måske har du allerede en musikuro eller lignende, som du bruger, når hun puttes. Det er en god idé, at have lidt faste rutiner, som hun kender - genkendelighed giver også tryghed og dermed ro...
Derudover så tænker jeg, at du er nødt til at starte op med lidt skemad og meget gerne 3 gange dagligt. Det er vigtigt, at du udnytter hendes naturlige interesse for maden, hvis du passerer dette tidspunkt, og de signaler, som hun viser netop nu, så bliver det meget svært at få introduceret mad senere... Samtidig er skemaden med til på sigt at give ro i maven og øge tiden mellem amningerne gradvist mere og mere. Ligesom hun skal have mad og mælk nok hele dagen igennem, for ikke at behøve søge det ekstra om natten.
Jeg er med på, at du oplever, at skemaden giver mavekneb, og jeg vil derfor anbefale dig, at du lige nu laver grød og mos selv, og hvis du kan malke ud, vil det være rigtig godt, at du laver grød og mos på din egen mælk, så er forskellen mellem det hun plejer at få i maven og grød/mos ikke så stor. Og hun vil bedre kunne kapere det og nedbryde det.
Samtidig skal hver portion grød eller mos også holdes på ½ dl. og jeg vil derfor anbefale dig, at du giver hende ½ dl. grød/mos 3 gange dagligt og sammen med grød og mos, kan du give hende vand af kop. For at skåne maven, må du gerne give hende kogt afkølet vand. Normalt kan hun sagtens få vand fra hanen, men for at hjælpe hendes mave, så giv kogt afkølet vand lige nu.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre... indtil I står op og starter dagen. Hun skal ikke ammes, når I står op.
Morgen 7.30-8: Tilbydes ½ dl. grød. Det kan være majsgrød, risgrød, boghvedgrød, quinoagrød, havregrød, øllebrød.. Vand af kop (det må gerne være kogt afkølet vand)
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes ½ dl grød (anden slags end hun har fået om morgenen) og vand af kop. Igen må vandet gerne være kogt og afkølet. Må også meget gerne tilbydes lidt bløde frugtbåde, agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov, får lidt babymassage. Sørg for at temperaturen i rummet er lun, varm gerne håndklædet op, så det er lunt, når hun får det omkring sig efter badet.
Ammes og puttes til middagslur - og må her gerne puttes i barnevognen og trilles en længere tur, så du på den måde holder hende sovende i 2-2.5 time. Måske puttes hun omkring kl 13...
Eftermiddag 16: Hvis hun har sovet en god lang middagslur, så vil hun naturligt have behov for at blive ammet her. Hun må også gerne tilbydes lidt bløde frugtbåde, agurk, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden at gumle og sutte på selv, ligesom hun også kan tilbydes lidt kogt afkølet vand af kop.
Måske har hun brug for en powernap, måske springes den over.
Aften 18: Tilbydes ½ dl. grøntsagsmos, vælg gerne de lidt mildere grøntsager til at begynde med som kartoffel, gulerod, squash, blomkål... Tag evt. udgangspunkt i de grøntsager, som du selv spiser til aften. Du kan også købe grøntsagsmos på glas, begynd med mos beregnet til børn på 4 måneder og efter et par uger, kan du så starte med 6 måneders mos, kød, fisk osv. Igen gerne vand af kop, som er kogt og afkølet.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30 - tidspunktet afhænger naturligt af, hvorvidt hun har sovet powernap om eftermiddagen eller ej.
Sen aften 23: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover videre...
Midt nat 03: Ammes og sover videre - stille og roligt vil denne amning blive trappet ud, men lige nu har hun sikkert behov for den....
Når hun søger brystet for trøst og ro, så prøv om du kan give hende lidt bløde frugtbåde, agurk, ristede rugbrødsbjælker, tvebakker/skorper og lignende i hånden, som hun kan sidde og sutte, gumle og gnaske på i stedet. Det at sutte giver som sagt ro i maven samtidig med at mad i hånden også afleder hende, så hun måske glemmer det lidt og derfor kommer lidt videre - uden at der igen og igen kommer mælk i maven. På den måde kan mad i hånden hjælpe og samtidig være med til at øge tiden mellem amningerne lidt.
Prøv om du så vidt muligt kan følge ovenstående dagsplan og forsøg at lade hver dag ligne hinanden så meget som muligt. Det vil hjælpe på sigt med lidt rytme for skemad, vand af kop, mad i hånden og amning...Hele dagens rytme spiller naturligt også ind på nattens forløb - og omvendt :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske